Inleiding
Programma Bouwen en wonen (VHROSV) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | S/I | |
|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aanleg parkeerterrein Venestraat | 0 | -6 | -6 | -6 | S |
2 | Tijdelijke uitbreiding bouwtoezicht | -92 | 0 | 0 | 0 | I |
3 | Implementatie Omgevingswet | -950 | -200 | 0 | 0 | I |
Totaal programma 8 | -1.042 | -206 | -6 | -6 | ||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||
Toelichting:
1. Aanleg parkeerterrein Venestraat
Het recente ontwerp voor het aan te leggen parkeerterrein op het terrein Engels / Hilgersom (project Venestraat) is doorgerekend. Voor de aanleg en grondverwerving is naar verwachting een groter bedrag nodig dan aanvankelijk geraamd.
2. Tijdelijke uitbreiding bouwtoezicht
Er wordt een capaciteitsprobleem voorzien bij het toezicht op bouwactiviteiten. Er is in 2017 en 2018 een duidelijke groei in bouwprojecten die tot uitvoering komen. Ten tijde van de economische recessie is bezuinigd op het bouwtoezicht. De huidige bezetting is het minimale niveau. Het is niet mogelijk om het voorziene capaciteitstekort op te vangen door bijvoorbeeld minder controles uit te voeren, dat zou betekenen dat de toezichthouders hun taak niet naar behoren kunnen uitoefenen en noodzakelijk controles in het bouwproces worden overgeslagen. Het capaciteitstekort wordt geraamd op 1150 uur op jaarbasis (in 2017 € 46.000 en in 2018 € 92.000). Mede met het oog op de ontwikkelingen in het bouwtoezicht (privatisering) wordt de benodigde personele capaciteit voorlopig ingehuurd.
3. Implementatie Omgevingswet
Voor de jaren 2016, 2017, 2018 en 2019 is destijds een bedrag opgenomen van € 150.000 per jaar voor de kosten van een programmamanager (en een Roadshow in 2016). Ook is destijds een besparing opgenomen van € 100.000 per jaar vanaf 2020. Inmiddels is meer zicht op het daadwerkelijk benodigde budget. Dit mede op basis van een door het VNG opgesteld financieel model, afstemming met regiogemeenten en de interne Roadshow Aan de slag met de Omgevingswet. Vanuit de VNG blijkt dat gemeenten hun budgetten tijdelijk omhoog bijstellen. Een gedeeld beeld is dat de eerder verwachte toekomstige besparingen vooralsnog vanwege het hoge aantal onzekerheden rondom de (organisatie)wijzigingen onvoldoende te onderbouwen zijn. De verwachting is hier de aankomende jaren meer zicht op te krijgen. Om de transitie vlot en professioneel te laten verlopen is voor het programmateam tijdelijke inhuur van specifieke expertise nodig. De benodigde kennis op dit vlak is momenteel niet in huis, de behoefte aan deze specifieke kennis is tijdelijk of wordt gedurende de implementatie overgenomen. Daarnaast vergt de voorbereiding op de wet een dusdanig grote inspanning dat voor een deel van het reguliere werk extern zal worden ingehuurd. Daarmee zijn medewerkers maximaal voorbereid en hebben zij zich de verandering eigen gemaakt tegen de tijd dat de wet is ingevoerd. De inzet van de eigen medewerkers is van belang om de benodigde kennis tijdig op te doen en duurzaam te verankeren. Daarbij komt dat het reguliere werk is toegenomen door een aantrekkende economie en een toename in ruimtelijke initiatieven en (majeure) projecten. De omgevingsvisie is een product dat we in co-creatie met inwoners en andere stakeholders tot stand laten komen met behulp van een publiekscampagne, voorlichtingsbijeenkomsten op kern-wijkniveau, straatinterviews, infographics, filmpjes, advertorials etc. Daarbij zullen verkenningen over de kerninstrumenten omgevingsplan en programma’s worden meegenomen. In 2017 wordt onderzocht welke lopende en toekomstige projecten geschikt zijn om als pilot Omgevingswet te kunnen dienen. Bij enkele pilots wordt extern ingehuurde expertise in de praktijk overgedragen aan medewerkers van het pilotteam. Om goed voorbereid te zijn op het Digitaal Stelsel Omgevingswet moet eerst 'de basis op orde' zijn. Tegelijkertijd treffen we voorbereidingen op de invoering van het DSO.
