Algemeen
Nieuw of intensivering van beleid | |||
|---|---|---|---|
1 | Maatschappelijk verantwoord verenigen | Het programma Maatschappelijk Verantwoord Verenigen loopt t/m 2018. Budget nu beschikbaar stellen voor 2019 is belangrijk voor de continuering van de duurzame ondersteuning van verenigingen bij hun brede maatschappelijke rol (samenwerken met elkaar en andere maatschappelijke organisaties). | |
2 | Glasvezelnet: bevorderen aanleg | Snelle ICT wordt inderdaad steeds belangrijker, ook in het kader van Smart City ontwikkelingen. Op dit moment wordt een onderzoek naar de minimaal beschikbare snelheid van internet in onze hele gemeente uitgevoerd. Het budget is nodig om na het onderzoek marktpartijen te bewegen probleemlocaties qua snelheid in onze gemeente aan te pakken. In het onderzoek wordt ook meegenomen in hoeverre onze gemeente qua snelheid voorbereid is op de toekomst. Onze invloed op de opwaardering van snel en betrouwbaar internet (al dan niet via glasvezel), gericht op toekomstige ontwikkelingen, is op dit moment beperkt tot lobby en het verbinden van partijen. | |
3 | Bereikbaarheid (1) | Het uitvoeringsprogramma van het Verkeer- en Vervoersplan wordt jaarlijks geactualiseerd. In de actualisatie 2017 worden een aantal recente ontwikkelingen en maatregelen betrokken die een structureel budget vragen. Het gaat daarbij onder andere om de investeringen in het regionale fietsnetwerk en in een aantal herinrichtingen (Koningin Julianaweg, Damhouderstraat en RR-station Leidschendam-Voorburg). De actualisatie 2017 wordt samen met de kadernota aan de raad aangeboden. | |
4 | Digitale veiligheid | Informatiebeveiliging en digitale veiligheid heeft de hoogste prioriteit. Met de voor dit jaar beschikbare budgetten zijn de informatiemanagers en de medewerkers informatiebeveiliging en privacy aangesteld. Beleid is ontwikkeld en maatregelen worden doorgevoerd. Deze maatregelen zijn zowel technisch (b.v. firewalls, 2-factor authenticatie) als organisatorisch (functioneel applicatiebeheer en bewustwording) van aard. De toenemende eisen die gesteld worden aan onze informatiebeveiliging en de complexiteit van het applicatielandschap i.c.m. de toename in het gebruik van ICT in de dienstverlening en ketensamenwerkingen leiden ertoe leiden dat er een groter beroep op de functioneel applicatiebeheerders wordt gedaan. Ondersteuning en intensivering op verschillende onderdelen is onontbeerlijk om goede beveiliging te garanderen. | |
5 | Transformatie Sociaal domein | Met het Sociaal Kompas is de onderlinge samenhang tussen beleidsterreinen inzichtelijk gemaakt. Door het brede sociaal domein in samenhang te bezien, kan ondersteuning aan inwoners beter op elkaar worden afgestemd. Het gaat om voorzieningen op meerdere leefgebieden die elkaar beïnvloeden, zoals wonen, werk, onderwijs, gezondheid, cultuur, sport, zorg en financiën. Naast een integrale aanpak staan preventie en maatwerk hierbij centraal. Gemeente en partners gebruiken het sociaal kompas als leidraad voor de uitvoering. Dit gaat echter niet vanzelf. Om transformatie in zijn volle breedte aan te jagen is tijdelijke formatie uitbreiding met een transformatie-regisseur gewenst. De kosten hiervan bedragen €85.000 in 2018 en 2019. | |
6 | Parkeren | Alle nieuwe projecten voorzien in principe in hun eigen parkeerbehoefte. Desalniettemin worden kansen gezocht en benut om extra parkeerplaatsen aan te leggen. Ook wordt d.m.v. parkeerbeleid getracht knelpunten met parkeren op te lossen. Extra budget is bedoeld voor onderzoek, beleid en uitvoering, in aansluiting op de resultaten uit de pilots en de vaststelling van de nieuwe parkeernota. Hiervoor is in 2018 een bedrag nodig van € 60.000. | |
7 | Bereikbaarheid (2) | Het uitvoeringsprogramma van het Verkeer- en Vervoersplan wordt jaarlijks geactualiseerd. In de actualisatie 2017 worden een aantal recente ontwikkelingen betrokken, waarvan een deel budget vraagt in 2018. Het gaat daarbij onder andere om de verkenningen voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten N14 en de onderzoeken op het gebied van parkeren en ontsluiting rondom het Huygenskwartier en de Vlietbruggen (‘Benutten zoals bedoeld’ en ontsluiting Leidschendam-centrum). De actualisatie 2017 wordt samen met de kadernota aangeboden aan de raad. | |
8 | Begroting ongewijzigd beleid | De door de gemeenteraad vastgestelde programmabegroting is hét beleidsinhoudelijke en financiële uitgangspunt voor de samenstelling van de (pre-)kadernota, aangevuld met gevolgen van raadsbesluiten die tussen het moment van vaststelling van de programmabegroting en de start van de (pre)kadernota zijn genomen. Het uitgangspunt is dus ongewijzigd beleid. De financiële uitgangspositie wordt zo nodig geactualiseerd voor nieuwe externe (niet beïnvloedbare) ontwikkelingen als bijvoorbeeld renten, premies, belastingen en uitkeringen uit het Gemeentefonds. Deze ontwikkelingen worden duidelijk in de kadernota aan de raad voorgelegd. | |
9 | Medewerkers in vaste dienst | Vaste formatie vullen wij in met vaste contracten. Er is alleen sprake van inhuur in geval van specifieke kennis voor een bepaalde tijd, of bij werk met een tijdelijk karakter. | |
10 | Beleidswensen classificeren | Voortbordurend op de ontwikkelingen van het 'sociaal kompas' zou verder gewerkt kunnen worden aan een 'gemeente kompas'. In samenhang met de steeds betere budgetverdeling over de taakvelden van de programmabegroting, ontstaat er werkende weg meer transparantie over nut en impact van de inzet van de gemeentelijke middelen. | |
11 | Veiligheid | De misdaadcijfers laten een dalende trend zien en buurtpreventie draagt daar aan bij. Het huidige budget van totaal € 35.000 is in 2016 volledig gebruikt. Een verhoging van het budget met € 10.000 biedt ruimte voor verdere groei van het aantal teams en het blijvend ondersteunen van de huidige teams.Tot en met 2018 is er voldoende budget voor het thema Ouderen en Veiligheid (€ 50.000). Vanaf 2019 vallen echter de incidentele middelen weg (€ 30.000). Doordat de doelgroep steeds wijzigt, maar ook omdat er steeds nieuwe gevaren opduiken, is het noodzakelijk permanent aandacht te besteden aan de veiligheid van ouderen. Met het structureel maken van de huidige incidentele middelen kunnen wij niet alleen blijvend inzetten op de veiligheid van ouderen, maar ook de focus verbreden van fysieke veiligheid naar andere mogelijke gevaren.De maatschappelijke ontwikkeling naar een 7 x 24 uurseconomie heeft ook gevolgen voor de inzet van toezichthouders. De incidentele impulsen die in 2015 (1fte parkeertoezicht, € 60.000, voor drie jaar) en 2016 (2 fte breedtoezicht € 125.000, voor drie jaar) gegeven zijn aan het toezicht maken het mogelijk om vanaf 2017 structureel in het weekend te controleren. Om deze ontwikkeling in de toekomst te kunnen continueren is het noodzakelijk de huidige incidentele middelen structureel te maken.In de kadernota zijn de 3 vorenstaande onderwerpen afzonderlijk geraamd en toegelicht. | |
12 | Innovatieve verkeers-beheersystemen | Bij het uitwerken van verkeer- en vervoersbeleid naar de uitvoering zetten we in op innovatie. Dit kan vooralsnog binnen beschikbare middelen. | |
13 | Accountmanager economie | In 2016 heeft de inzet van zowel de accountmanager bedrijven als de centrummanager resultaat gehad. Voorbeelden zijn onder andere de succesvolle voortzetting van het ondernemersfonds, de positieve ontwikkelingen in het Huygenskwartier en de andere centrumgebieden, het groeiende netwerk met ondernemers, positieve en persoonlijke begeleiding bij vergunnings- en bestemmingsplanprocedures en het tijdig signaleren van marktontwikkelingen bijvoorbeeld op het gebied van transformatieplannen. Voor beide functies was dekking tot en met 2018. De intentie is om beide functies structureel te maken, maar hiervoor ontbreken op dit moment de middelen. In deze kadernota is wel aanvullende dekking tot en met 2020 meegenomen en is ook voorzien in het aantrekken van een evenementenmanager. | |
14 | Veurs Voorburg | Veurs Voorburg maakt onderdeel uit van het onderwerp: IHP Voortgezet Onderwijs | |
15 | Lessen Nederlands taal | Op dit moment geeft het ID college op 2 basisscholen taallessen voor ouders die daar hun kinderen op school hebben (schakelklassen). Dit werkt inderdaad erg goed en maakt afstemming makkelijker. Het zou goed zijn om deze werkwijze uit te breiden naar meer scholen. Hiervoor is nu geen extra budget noodzakelijk | |
16 | Stadslandbouw | De gemeente staat open voor initiatieven, maar het zelf opzetten van stadslandbouw heeft geen prioriteit. Op het moment dat initiatiefnemers in beeld komen kunnen we bekijken of en hoe we kunnen stimuleren en faciliteren. | |
17 | Innovatie ouderenzorg | Wij bereiden in 2017 een Bewustwordingscampagne Langer Zelfstandig Wonen (LZW) voor. Dit wordt bekostigd uit het Innovatie/Preventiebudget WMO. Zorg aan ouderen is niet de grootste uitgaven categorie in het sociaal domein. Het zal dus meer kwaliteit verbeteren dan besparen zijn. | |
18 | Arbeidsmarkt-participatie en WMO | De re-integratieverplichting of het participatieaanbod is maatwerk en wordt op de individu afgestemd. In artikel 2 van de re-integratieverordening is opgenomen dat er bij het aanbieden van re-integratie- /participatievoorzieningen rekening wordt gehouden met de omstandigheden van een persoon. De omstandigheden hebben o.a. betrekking op de zorgtaken van de persoon. Onder zorgtaken wordt in ieder geval verstaan: opvang voor ten laste komende kinderen tot vijf jaar en de noodzakelijkheid van het verrichten van mantelzorg (artikel 2 lid 3, re-integratieverordening). Ook bij het opdragen van de tegenprestatie wordt rekening gehouden met maatschappelijke taken die personen mogelijk al verrichten. Personen die mantelzorg of vrijwilligerswerk verrichten van dezelfde omvang als de op te dragen tegenprestatie worden daarbij uitgezonderd van de tegenprestatie (artikel 4, lid 2, verordening Tegenprestatie). Deze personen doen met hun vrijwilligerswerk of mantelzorg al iets terug voor de maatschappij. | |
19 | WMO budgetten niet beperken | Bij het actualiseren van de begroting proberen we rekening te houden met de risico's binnen de Wmo. Tegelijkertijd is het zo dat er overschotten zijn op de Wmo maar op andere plekken tekorten zijn binnen het sociaal domein. We streven naar een zorgvuldige actualisatie van de budgetten, zodat de raad tijdig een afweging kan maken over herverdeling van de middelen. | |
20 | Eenzaamheidsbestrijding | Eenzaamheid is een maatschappelijk probleem dat vele verschijningsvormen en vele oorzaken kent. Niet iedereen die alleen is, is eenzaam en niet iedereen die eenzaam is, is alleen. De gemeente heeft invloed op een beperkt aantal mogelijke oorzaken (en daarmee oplossingen). De gemeente investeert in 2017 (aanvullend) in een aantal belangrijke preventieve maatregelen zoals Welzijn op recept, Buurt m/v, maatjesprojecten en trainingen gericht op vaardigheden en gedrag. Dit is naast het reeds beschikbare aanbod zoals maatschappelijk werk, ontmoetingscentra, wijkcentra en inloopvoorzieningen | |
21 | Extra plaatsen dagbesteding | Een evaluatie zal in 2017 plaatsvinden, momenteel zijn er geen signalen dat er een tekort is. | |
22 | Jeugdzorg | In 2016 hebben wij een toestroom gezien in de jeugdzorg welk heeft geleid tot een toename van de zorgkosten. Daarnaast zijn met ingang van 2017 van Rijkswege de jeugdbudgetten fors gekort en komt de gemeente maar deels in aanmerking voor de compensatieregeling Voogdij/18+ (woonplaatsbeginsel) wat in 2016 nog €0,9 miljoen bedroeg. Benodigd budget bestaat uit het verschil in kosten 2016 versus jeugdbudget 2017. | |
23 | Pilot omgevingswet | Dit kan in een pilot worden meegenomen en is ook belangrijk aandachtspunt bij de omgevingsvisie. Het proces voorziet hier al in. | |
24 | Woningbouw voor studenten stimuleren | Nee, er wordt wel ingegaan op de behoefte aan woonruimte voor jongeren en starters. Als er meer behoefte is aan specifieke woonruimte voor studenten zou dit in regionaal verband moeten worden opgepakt. Vooralsnog heeft studentenhuisvesting geen prioriteit. | |
Onderwerpen die wat minder mogen | |||
25 | Samenwerking in de regio | We willen opgave gericht werken in de gemeente. Voorop staat dat we de goede dingen willen doen en zo efficiënt mogelijk. Waar onze gemeente dezelfde doelen nastreven als andere gemeenten kan de samenwerking gezocht worden. Als je niet hetzelfde beleid voert is het lastig om efficiencyvoordelen te realiseren. Dit geldt ook indien de randvoorwaarden, kaders en uitgangspunten voor de uitvoering niet congruent zijn. Advies is om geen financieel getal op te nemen in de kadernota, aangezien een taakstelling op voorhand niet reeel is. | |
26 | Raadsvergoeding | In het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden is in artikel 2 geregeld dat raadsleden een vergoeding wordt toegekend ((raadsvergoeding). Uit de dwingende bepaling blijkt dat er niet kan worden afgezien van vergoeding. In artikel 4 van het Rechtspositiebesluit is bepaald dat er kan worden afgeweken tot max.20% naar beneden naar aantal bijgewoonde vergaderingen. Over het afzien van vergoedingen is in de Rechtspositiebesluiten niets geregeld, maar uit de dwingende bepalingen van artikel 2 Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden vloeit voort dat er niet kan worden afgezien van de raadsvergoeding en onkostenvergoeding. | |
27 | Gemeenschappelijke regelingen | Voorgesteld wordt eerst een herijking van de kaders op te stellen en dan per gemeenschappelijke regeling te bepalen of die gemeenschappelijke regeling nog binnen die kaders past. Ook over de frequentie van het herbeoordelen kan iets worden vastgelegd in de kaders. Advies is om geen financieel getal op te nemen in de kadernota, aangezien een taakstelling op voorhand niet reeel is. | |
28 | Gebouwenschuif | Het is een vanzelfsprekend uitgangspunt van de totale opgave in het Huygenskwartier dat dit voordelen zal opleveren. | |
29 | ICT systemen koppelen | Het koppelen van systemen en het beheer van koppelingen zullen zowel in aantal als complexiteit toenemen. ICT zal in het algemeen een steeds groter deel van ons werk integreren en ondersteunen. De verwachting is dan ook dat deze kosten in de loop van de jaren toe zullen nemen. Een deel van deze toename in ICT investeringen verdient zich terug in een toename van kwaliteit. Besparingen zullen juist behaald (moeten) worden over het geheel van de bedrijfsvoering die door ICT ondersteund wordt. | |
30 | Beleidsambtenaren | Met de decentralisaties en de aanstaande invoering van de Omgevingswet is de omvang en de complexiteit van de beleidsdomeinen sterk toegenomen. Dit vraagt om voldoende en gekwalificeerde beleidsmedewerkers. Ook wanneer gebruik wordt gemaakt van beleidsnota’s uit andere gemeenten. Beleid wordt samen met burgers en partners gemaakt. Wij zijn immers gezamenlijk verantwoordelijk voor het gemeentelijk domein. Draagvlak, relevantie en herkenbaarheid van het beleid zijn cruciaal voor een succesvolle implementatie ervan. Concreet betekent dit dat geleende nota’s moeten worden getoetst en aangepast aan lokale behoeften en werkwijzen. Met het ontwikkelen van een nota is het werk van een beleidsmedewerker niet klaar. Wat volgt is een proces met activiteiten zoals sturing op de implementatie van het beleid, de duiding van monitoringgegevens, evaluatie, horizontale en verticale verantwoording en ten slotte waar nodig bijstelling van beleid. Kwaliteit is immers nooit af en kan altijd worden verbeterd. | |
31 | Taakstelling ambtelijk apparaat | Dit gaat om taakstellingen in 2020 en 2021 (844 k en 944k ). Deze worden gerealiseerd door efficiënter te werken, of efficiënter inzetten van middelen. | |
32 | APV | In het coalitieakkoord heeft het college in het kader van 'vermindering regeldruk' als concreet actiepunt benoemd: het doorlichten van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) om achterhaalde of overbodige regels terug te dringen. Om dit actiepunt 'deregulering Apv' te realiseren is een aanpak en procesvoorstel deregulering Algemene plaatselijke verordening opgesteld (BBV 1759120). | |
33 | Minder toerisme | In de concept Economische Agenda wordt recreatie & toerisme als een kansrijke sector beschouwd die de economie versterkt. Om dit potentieel te benutten is als onderdeel van de Economische Agenda een visie en actieplan opgesteld, waaruit blijkt dat juist extra budget nodig is. Een verlaging van het budget wordt dan ook afgeraden. Daarnaast is er sprake van een bepaalde overlap en wederzijdse versterking tussen ‘toerisme’ en ‘cultuur’. De in de pre-kadernota geschetste tegenstelling tussen ‘toerisme’ en ‘cultuur’ ligt in de praktijk dan ook genuanceerder. | |
34 | Economische promotie | Voor nationale evenementen is volgend jaar niets voorzien. De gemeente concentreert zich op de promotie van andere economische trekkers, geborgd via de bestaande afspraken en/of budgetten. Zo is de promotie van de Mall of the Netherlands geborgd bij Unibail en de promotie van Huygenskwartier binnen het bijbehorende programma (waarbij voor 2018 via deze kadernota wel extra budget gewenst is) | |
35 | Gebruik voorzieningen Den Haag | De voorzieningen die de gemeente zelf aanbiedt zijn specifiek voor onze inwoners. Daar waar kan wordt al de samenwerking gezocht met andere gemeenten. | |
36 | Groenonderhoud | Dit vereist een samenhangende visie op Wijkgericht werken waarin overheids- en bewonersparticipatie een rol spelen. Bewoners, bedrijven en organisaties worden daarbij betrokken. Deze visie zal richtlijnen geven welke in- en externe middelen ingezet kunnen worden om hier vorm aan te geven, ook als dat betrekking heeft op het groenbeheer. | |
37 | Groenbeheer | Er is intensief (ambtelijk en zonodig bestuurlijk) overleg met PZH over diverse planvorming die raakt aan de belangen van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit vindt onder andere plaats op basis van de bestaande visie op Vlietland, die is vastgelegd in de Ruimtelijke Structuurvisie en in twee bestemmingsplannen: ‘’Landelijk Gebied’’ (het zuidwestelijke deel) en ‘’Vlietland’’ (het noordoostelijke deel). Verder stellen wij via vergunningverlening eisen t.a.v. de groene kwaliteiten, landschap en recreatie. Specifiek over de Rijnlandroute is al enkele jaren overleg over de landschappelijke inpassing, waarbij op dit moment de concept Visie Geluidwerende Voorziening van de provincie actueel gespreksonderwerp is. Tenslotte, of aanpassing van de bomenverordening voordelen kan opleveren zal nog worden nagegaan en vraagt naar verwachting geen extra budget. | |
38 | Minder zelf doen | Dit is inderdaad de leidraad voor de gemeentelijke werkwijze. Zie hiervoor ook de inbreng bij MEER: Transformatie Sociaal domein. Er is sprake van een beweging op allerlei fronten om als overheid juist ondersteuning te bieden aan bewoners bij uitvoering in plaats van die zelf ter hand te nemen. Om tegemoet te komen aan de behoefte aan handvatten om die transitie vorm te geven, bij te sturen of bij te benen wordt de visie Wijkgericht werken vernieuwd (oplevering medio 2017). Met deze visie moet helderheid voor inwoners, uitvoerders en gemeente komen wat deze (integrale) ondersteuning kan inhouden, welke ambities de gemeente heeft en welke middelen (waaronder wijkmanagement) worden ingezet. Financiële gevolgen maken deel uit van het uitvoeringsplan bij de visie. | |
39 | Maatschappelijk verantwoord zorgen | Er zijn regionale samenwerkingsverbanden( H6 en H10) voor het sociaal domein waar lokale en regionale zorginstellingen aan zijn verbonden. Vanuit deze ketens is er continue aandacht voor de zorg en vindt afstemming en overleg plaats met de aanbieders. Om lokaal hierop meer te sturen is een transformatie-regisseur bij het onderwerp Transformatie sociaal domein opgevoerd. | |
40 | Avalex | In de gewijzigde ontwerpbegroting 2017 van Avalex is een taakstelling van € 1,5 miljoen opgenomen, waarmee bij de berekening van het tarief 2017 rekening is gehouden. Over de invulling van deze taakstelling besluit het DB van Avalex binnenkort. Of verdere bezuinigingen c.q. reductie van kosten door o.a. een andere wijze van inzameling tot de mogelijkheden behoort moet worden bezien. | |
41 | Laadpalen | Er is een concessie verleend aan Engie om de komende jaren laadpalen in onze gemeente te plaatsen. Innovatie van laadpalen is onderdeel van de concessie. De grootste laadbehoefte in onze gemeente is door bewoners, die met name 's nachts de auto opladen. NB: snel-laadpalen zijn veel duurder in aanschaf en gebruik en daardoor niet altijd de beste keus. Desalniettemin wordt samen met Engie de laadbehoefte gemonitord en waar nodig ingespeeld op de behoefte. | |
42 | Scheefwonen | Het onderwerp heeft nu geen prioriteit. De enige mogelijkheid om (goedkope) scheefheid te bestrijden die de gemeente heeft is bevordering van doorstroming, bijvoorbeeld door het stimuleren van de bouw van middeldure huurwoningen. Er zijn geen plannen om bijvoorbeeld met een doorstroompremie te gaan werken, zoals in Den Haag. | |
