Inleiding
Programma Verkeer en vervoer | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | S/I | |
|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bereikbaarheid (1) | -24 | -35 | -35 | -35 | S |
2 | Parkeren | -60 | 0 | 0 | 0 | I |
3 | Verkeersmaatregelen Vlietbruggen | 0 | -116 | -330 | -330 | S |
4 | Bereikbaarheid (2) | -105 | 0 | 0 | 0 | I |
Totaal programma 2 | -189 | -151 | -365 | -365 | ||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||
Toelichting:
1. Bereikbaarheid (1)
Het uitvoeringsprogramma van het Verkeer- en Vervoersplan wordt jaarlijks geactualiseerd. In de actualisatie 2017 worden een aantal recente ontwikkelingen en maatregelen betrokken die een structureel budget vragen. Het gaat daarbij onder andere om de investeringen in het regionale fietsnetwerk en in een aantal herinrichtingen (Koningin Julianaweg, Damhouderstraat en RR-station Leidschendam-Voorburg). De actualisatie 2017 wordt samen met de kadernota aan de raad aangeboden.
2. Parkeren
Alle nieuwe projecten voorzien in principe in hun eigen parkeerbehoefte. Desalniettemin worden kansen gezocht en benut om extra parkeerplaatsen aan te leggen. Ook wordt d.m.v. parkeerbeleid getracht knelpunten met parkeren op te lossen. Extra budget is bedoeld voor onderzoek, beleid en uitvoering, in aansluiting op de resultaten uit de pilots en de vaststelling van de nieuwe parkeernota . Hiervoor is in 2018 een bedrag nodig van € 60.000.
3. Verkeersmaatregelen Vlietbruggen
Naar aanleiding van de besluitvorming over de Extra Oeververbinding d.d. 15 november 2016 is een uitvoering- en investeringsprogramma “Benutten zoals bedoeld” opgesteld met verkeersmaatregelen die de verkeersdruk in Leidschendam-Centrum en rond de Vlietbruggen moet verlichten. Dit komt ten goede aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en economie.
4. Bereikbaarheid (2)
Het uitvoeringsprogramma van het Verkeer- en Vervoersplan wordt jaarlijks geactualiseerd. In de actualisatie 2017 worden een aantal recente ontwikkelingen betrokken, waarvan een deel budget vraagt in 2018. Het gaat daarbij onder andere om de verkenningen voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten N14 en de onderzoeken op het gebied van parkeren en ontsluiting rondom het Huygenskwartier en de Vlietbruggen (‘Benutten zoals bedoeld’ en ontsluiting Leidschendam-centrum). De actualisatie 2017 wordt samen met de kadernota aangeboden aan de raad.
