Algemeen
Voor u ligt de Kadernota 2018-2021 van de Gemeente Leidschendam-Voorburg. De Kadernota wordt jaarlijks halverwege het lopende jaar opgesteld en geeft de hoofdpunten van beleid en de financiële kaders voor de komende jaren aan. Ook dit jaar presenteren wij weer een sluitende Kadernota, die de financiële gezondheid van de gemeente in de toekomst waarborgt.
De Kadernota is richtinggevend en bepaalt de speerpunten van het beleid, welke financiële middelen hiervoor beschikbaar zijn en waar de gemeente de komende jaren haar geld aan uitgeeft. De Kadernota 2018-2021 is vooral een voortzetting van het huidige beleid. In maart 2018 zijn de volgende gemeenteraadsverkiezingen, waarna een nieuw college gevormd wordt. Wij willen dit college goed van start laten gaan. Hiervoor wordt voor het jaar 2018 nu al een bedrag van € 0,5 miljoen gereserveerd.
Beleidsaanpassingen
Op een aantal terreinen is er sprake van structureel nieuw beleid, waar extra investeringen voor nodig zijn:
- Digitale veiligheid
Informatiebeveiliging en digitale veiligheid heeft bij de gemeente de hoogste prioriteit. Zowel technisch als organisatorisch zijn er verschillende maatregelen getroffen om de digitale veiligheid te vergroten. Door de toenemende eisen die op dit gebied gelden zal in de toekomst een groter beroep gedaan worden op functioneel applicatiebeheerders, zodat een goede beveiliging gegarandeerd blijft. Om dit te realiseren is extra budget nodig.
- Inzet combinatiefunctionarissen
De combinatiefunctionaris/buurtsportcoach brengt verbindingen tussen sport, bewegen en verschillende andere sectoren tot stand. Niet alleen met het onderwijs maar ook met welzijn, kinderopvang, de zorg en het bedrijfsleven. Deze verbindingen moeten ervoor zorgen dat iedereen die veilig wil sporten en bewegen dat ook kan doen in de buurt. De gemeente wil de combinatiefunctionarissen structureel blijven inzetten. - Dekkende aanpak verwarde personen
Landelijk is bepaald dat in elke gemeente op 1 juli 2018 een werkende en sluitende (keten)aanpak voor verwarde personen gerealiseerd moet zijn. Hiervoor wordt in 2017 een Plan van Aanpak opgesteld, met als doel te benoemen wat er al is en wat als goed werkt, en waar nog schakels ontbreken of verbeterd kunnen worden. Om de acties die voortkomen uit het plan uit te voeren is structureel aanvullend budget nodig.
- Onderwijshuisvesting
Het is van groot belang dat scholen goede huisvesting hebben die aan alle eisen voldoet. De komende jaren zullen meerdere scholen uit het primair onderwijs nieuwe huisvesting krijgen, voortkomend uit het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs. Daarnaast zal ook het nog vast te stellen Integraal Huisvestingsplan Voortgezet Onderwijs financiële consequenties hebben.
- Verkeersmaatregelen Damcentrum
In november 2016 besloot de raad definitief om geen extra brug over de Vliet te realiseren. Naar aanleiding van dit besluit is een uitvoerings- en investeringsprogramma opgesteld met verkeersmaatregelen die de verkeersdruk in het Damcentrum en rond de Vlietbruggen moet verlichten. Dit komt ten goede aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en economie.
Financieel beeld
Het is wederom gelukt om een sluitende Kadernota te presenteren, onder meer dankzij een zeer uitvoerige doorlichting van de gemeentelijke begroting. Hierdoor hebben wij structureel € 1,6 miljoen beschikbaar om financiële nadelen op te vangen. Ook zijn er een aantal besparingsvoorstellen gedaan, waaronder een besparing van € 1 miljoen op het gebied van de jeugdzorg door een efficiëntere werkwijze. Mede dankzij deze besparingen zijn wij als gemeente de komende jaren goed bestand tegen twee forse structurele tegenvallers op financieel gebied; het nieuwe verdeelmodel BUIG (rijksvergoeding voor uitkeringslasten) levert een nadeel op van € 2 miljoen en in de jeugdzorg zien we tekorten oplopen tot € 2 miljoen.
De eindstand van de begroting in de kadernota 2018-2021 laat een structureel voordeel zien van € 0,5 miljoen euro vanaf 2021. De financiële positie van onze gemeente blijft hierdoor – ondanks de externe tegenvallers – onverminderd positief.
Kadernota 2018-2021 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
|---|---|---|---|---|
Begrotingsuitkomsten 2017-2020 | -150 | 690 | 980 | 1.690 |
Algemene uitkering: | 950 | 950 | 950 | 600 |
Lonen en prijzen | -760 | -875 | -945 | -965 |
Exogene ontwikkelingen | -2.640 | -3.325 | -3.305 | -3.205 |
Doorlichting begroting | 1.545 | 1.890 | 1.720 | 1.510 |
Nieuw beleid | -2.615 | -1.275 | -1.045 | -795 |
Besparingen/bezuinigingen | 575 | 1.105 | 1.830 | 1.830 |
Stand begroting 2018-2021 | -3.095 | -840 | 185 | 665 |
(bedragen x € 1.000) | ||||
Structureel en reëel begrotingsevenwicht | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 |
Totalen t/m Kadernota 2018 | ||||
Saldo baten en lasten | -3.095 | -840 | 185 | 665 |
Saldo incidentele baten en lasten | -3.340 | -1.090 | 205 | 180 |
Structureel begrotingssaldo | 245 | 250 | -20 | 485 |
Bedragen x € 1.000,- |
Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg,
Klaas Tigelaar
Lia de Ridder
Nadine Stemerdink
Floor Kist
