Algemeen
Onderstaande tabel geeft aan wat de uitgangspositie voor de samenstelling van de Begroting 2018-2021 zal zijn na vaststelling van de Kadernota 2018-2021. De actualisering van de Begroting heeft plaatsgevonden in hoofdstuk 3. De stand voor de Begroting 2018-2021 na de Kadernota was negatief. Hierop is gezocht naar besparingen en bezuinigingen. Deze vindt u in de 2e tabel.
Uitgangspositie Begroting 2018-2021 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
|---|---|---|---|---|
Primitieve Begroting 2017-2020 | -150 | 690 | 980 | 1.690 |
Actualisering begroting 2017-2021 | -905 | -1.360 | -1.580 | -2.060 |
Uitgangspositie voor Kadernota 2018-2021 | -1.055 | -670 | -600 | -370 |
Maatregelen uit de kadernota: | ||||
T0 Bestuur en Ondersteuning | -865 | -235 | -150 | -150 |
T1 Veiligheid | - | -90 | - | - |
T2 Verkeer en Vervoer | -190 | -150 | -365 | -365 |
T3 Economie | -320 | -330 | -375 | - |
T4 Onderwijs | -5 | -25 | -70 | -195 |
T5 Sport, cultuur en recreatie | -75 | -45 | -45 | -45 |
T6 Sociaal domein | -120 | -195 | -35 | -35 |
T7 Volksgezondheid en milieu | - | - | - | - |
T8 Bouwen en wonen (VHROSV) | -1.040 | -205 | -5 | -5 |
Subtotaal maatregelen uit kadernota | -2.615 | -1.275 | -1.045 | -795 |
Stand van de begroting na Kadernota | -3.670 | -1.945 | -1.645 | -1.165 |
Besparingen/bezuinigingen | ||||
Bestaand beleid | 575 | 1.105 | 1.830 | 1.830 |
Uitgangspositie Begroting 2018-2021 | -3.095 | -840 | 185 | 665 |
(bedragen x € 1.000) |
Besparingen op | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1 | Taakstelling jeugdzorg | 300 | 800 | 1.000 | 1.000 |
2 | Stopzetten thuisbezorgen Rijbewijzen (pilot) | 60 | 90 | 90 | 90 |
3 | Beleidsadvisering Evenementen RO | 60 | 60 | 60 | 60 |
4 | Subsidie duurzame maatregelen | - | - | 400 | 400 |
5 | Klimaatbeleid: duurzame energie | - | - | 125 | 125 |
6 | Woonwagenstandplaatsen | 10 | 10 | 10 | 10 |
7 | Salarislasten MT | 110 | 110 | 110 | 110 |
8 | Ambtelijke huisvesting | 5 | 5 | 5 | 5 |
9 | Beheer en exploitatie gebouwen | 25 | 25 | 25 | 25 |
10 | Onderhoud gebouwen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Totaal besparingen | 575 | 1.105 | 1.830 | 1.830 | |
(bedragen x € 1.000) |
Toelichting voorgestelde besparingen
- Ondanks de toekenning van de compensatieregeling Voogdij/18+ is het beeld ten aanzien van Jeugd dat in 2017 een tekort van € 1,8mln ontstaat. Over de (hoogte van) structurele toekenning van compensatie bestaat nog onzekerheid, maar wordt verwacht dat de landelijke discussie over het verdeelmodel tot bijstellingen zal leiden. Daarnaast wordt verwacht dat maatregelen om de uitgaven te verminderen op den duur effect gaan hebben. Vooruitlopend op deze ontwikkelingen is een oplopende taakstelling (€ 300K in 2018; € 800K in 2019; vanaf 2020 € 1mln structureel) opgenomen. Dit betekent wel dat blijvend ingezet moet worden op de (bestuurlijke) lobby en dat de toekomstige ontwikkelingen van het macrobudget jeugd nauwlettend gevolgd moeten worden.
- Een besluit over de voortzetting van de pilot wordt medio 2018 genomen. Hierop wordt nog niet vooruitgelopen, derhalve worden nog geen middelen voor eventuele voortzetting gereserveerd.
- Het bestaande structurele budget voor evenementen is meegenomen in het voorstel voor de Economische Agenda. Daarbij kan een deel van het bestaande budget worden afgeraamd, omdat de realisatie van de afgelopen jaren ruimte laat zien. Binnen de agenda wordt hiernaast incidenteel budget aangevraagd om de ambities tot en met 2020 te kunnen realiseren.
- In 2015 zijn de oorspronkelijk incidentele budgetten voor uitvoering van de Duurzaamheids-agenda structureel gemaakt. Door dit te corrigeren en de budgetten vanaf 2020 af te ramen, kan een structurele besparing worden gerealiseerd. De looptijd van de agenda is tot en met 2020, en verlagen van het budget betekent dat er minder kan worden bereikt op het gebied van verduurzaming van de gemeente.
- De structurele budgetten voor klimaatbeleid kunnen, gelijktijdig met de verlaging van de budgetten voor duurzaamheid, worden verlaagd vanaf 2020. Dit levert een structurele besparing op, maar betekent ook dat er vanaf 2020 geen stimuleringsmaatregelen zijn voor inwoners en bedrijven om te verduurzamen.
- De gemeente beheert nog één woonwagenstandplaats. Dit betreft De Schipholboog. Voor het beheer maakt de gemeente gebruik van twee diensten. Een in contacten met woonwagenbewoners gespecialiseerd bedrijf dat volgens een afgesproken frequentie bezoeken brengt aan de standplaats en de gemeente over haar bevindingen rapporteert. Verder worden betonblokken gehuurd om te voorkomen dat woonwagens worden bijgeplaatst. Er hebben zich de laatste jaren geen voorvallen voorgedaan die het strikt noodzakelijk maken de relatie met het gespecialiseerde bedrijf voort te zetten. Deze overeenkomst zal worden opgezegd. De betonblokken blijven wel nodig echter de inzet zal zijn om deze tegen een redelijke prijs aan te kopen.
- Vooruitlopend op de uitkomsten van het contourenplan voor de gemeentelijke organisatie, wordt het management team van de gemeente Leidschendam-Voorburg structureel met 1 formatieplaats teruggebracht.
- Onderdelen van de schoonmaak kunnen in lagere frequentie worden uitgevoerd. Het betreft dan niet de essentiële taken, maar wel taken die meer naar behoefte kunnen worden uitgevoerd.
- Het glas van de gebouwen in eigendom van de gemeente is verzekerd tegen breuk. Door de jaren heen is gebleken dat de schade structureel fors lager uitvalt dan de verzekeringspremie. Voorgesteld wordt daarom een budget voor glasschade in de begroting op te nemen van € 35.000,- en de glasverzekering met een jaarpremie van € 60.000,- op te zeggen. Dit leidt tot en een structurele besparing van € 25.000,- per jaar. Het risico, dat in enig jaar de begroting niet toereikend is, wordt als aanvaardbaar beschouwd.
- Het onderhoudsniveau van de gemeentelijke eigendommen kan zonder grote risico’s beperkt worden verlaagd. Een verlaging met 5% levert een bezuiniging op van € 25.000,-. Echter ten opzichte van het actuele Meerjaren Onderhouds Plan bestaat er in de gemeentebegroting structureel een tekort van € 18.000,-. Per saldo wordt met deze maatregel dus structureel € 7.000,- bezuinigd.
