Algemeen
Kansen (positieve risico's)
Jeugdzorg
Het tekort op Jeugdzorg voor de gemeente ontstaat onder meer door nadelige gevolgen in het objectief verdeelmodel en de compensatieregeling Voogdij /18+.
De gemeente voert regionaal gesprekken om een betere verdeling van de middelen voor jeugdzorg te bewerkstelligen. Daarnaast onderzoekt de gemeente mogelijkheden om de jeugdzorg-kosten te verlagen.
BUIG
Leidschendam-Voorburg is één van de nadeel gemeentes ten gevolge van een nieuw verdeelmodel van het landelijke BUIG budget waardoor forse tekorten ontstaan. Hierdoor loopt het netto tekort op de BUIG (na verrekening van de vangnetregeling) structureel op naar € 2.000.000 vanaf 2019.
De gemeente werkt nu mee aan een onderzoek van het ministerie om helder te krijgen waardoor de verschillen ontstaan. Mogelijkerwijs leidt dit tot bijstelling van het beschikbare budget. Ook kan nog gekeken worden of andere maatregelen eventueel ingezet kunnen worden om het tekort terug te dringen. Eigen onderzoek naar inzet op uitstroom en de duurzaamheid daarvan moeten ook richting geven aan (mogelijke) maatregelen.
Algemene uitkering
Gezien de gunstige financiële situatie waarin het land zich bevindt is het niet onvoorstelbaar dat gemeenten hier ook voordelen van gaan krijgen in de vorm van een hoger accres. De voorzitter van de VNG heeft hier al opmerkingen over gemaakt richting het Rijk.
Bedreigingen (negatieve risico's)
Rente
De langlopende rente (20 jaar annuïtair) neemt langzaam toe. In de begroting 2017-2020 is rekening gehouden met 1,25%. Momenteel bedraagt deze circa 1,5%. Hiermee wordt in de Kadernota 2018-2021 al rekening gehouden. De hoogte van de rente hangt onder meer af van de looptijd van de lening. De looptijd varieerde de laatste jaren van 10 tot 20 jaar. De rente blijft nog wel laag maar zal de komende tijd langzaam gaan stijgen. Voor nieuwe langlopende leningen kan eventueel gekozen worden voor een looptijd waarbij de rente op een vergelijkend niveau van de rekenrente kan blijven. Gezien de gemiddelde afschrijvingstermijn op de activa van 17 jaar is een looptijd korter dan 15 jaar niet aan de orde. Dus is er een risico op toenemende rentelasten.
Indicatie huishoudelijke ondersteuning
Met ingang van 2015 worden indicaties voor huishoudelijke ondersteuning in Leidschendam-Voorburg afgegeven op resultaat. Deze vorm van financieren en indiceren wordt sinds een paar jaar toegepast in de Wmo en wordt gebruikt door veel gemeenten.
De Centrale raad van Beroep heeft in 2016 uitspraak gedaan over het indiceren op resultaat en heeft eisen gesteld aan deze indicaties. Dit heeft geleid tot het aanpassen van het indicatieproces van resultaatfinanciering in Leidschendam-Voorburg.
Naar aanleiding van recente uitspraken van de CRvB blijkt dat resultaatfinanciering in de huidige vorm onder druk blijft staan. Ook blijkt in de praktijk dat de werkwijze van resultaatfinanciering tot (organisatorische) bezwaren leidt. Door deze ontwikkelingen loopt de gemeente LV het risico dat resultaatfinanciering in de huidige vorm juridisch niet meer mogelijk en qua bedrijfsvoering niet meer wenselijk is.
Daarom volgt de gemeente LV de juridische uitspraken over de toekomst van resultaatfinanciering op de voet en onderzoekt nieuwe werkwijzen die toekomstbestendig zijn, beter inspelen op de veranderende ondersteuningsbehoeften van inwoners en beter praktisch uitvoerbaar zijn.
IHP Voortgezet Onderwijs
Besluitvorming over het verdere financieel effect van Integraal Huisvestingsplan Voortgezet Onderwijs moet nog plaatsvinden.
Het betreft majeure investeringen waardoor onderwijshuisvestingslasten VO verder toenemen in 2023 en vanaf 2026 mogelijk tot extra lasten van € 0,9mln structureel op jaarbasis zal leiden.
Bijna Energie Neutrale (school)gebouwen (BenG)
Per 1 januari 2019 moeten nieuwe overheidsgebouwen bijna energie neutraal zijn. De ambitie om te komen tot bijna energie neutrale nieuwbouw vloeit voort uit het Energieakkoord voor duurzame groei. De verwachting is dat BENG eisen minimaal vanaf 2020 ook gaan gelden voor nieuwe schoolgebouwen. Gemeenten kunnen vanuit een voorbeeldfunctie eerder deze maatregelen treffen bij nieuwbouw van schoolgebouwen. De normkosten voor nieuwbouw van scholen zullen daardoor stijgen. Daartegenover staan lagere exploitatielasten voor de schoolbesturen. Landelijk is discussie gaande hoe om te gaan met deze meeruitgaven voor gemeenten en minder uitgaven voor schoolbesturen. De effecten hiervan zijn nog niet verwerkt in de investeringskredieten voor schoolgebouwen.
Taakstelling Jeugdzorg
Vooruitlopend op verwachte kostenbesparingen en inkomstenverhogingen van de jeugdzorg-budgetten (zie ook kansen) is een taakstelling op de jeugdzorg opgenomen. Als de verwachtte effecten uitblijven zal het werkelijke tekort op de jeugdzorg hoger uitvallen. Ook is in de jeugd-zorgcijfers geen rekening gehouden met een autonome stijging in de jeugd-zorgkosten (door toename van het aantal jeugdigen dat zorgbehoevend is).
Stichting Veilig Thuis
Per 1/1/ 2018 wordt STOJAH ontbonden en gaat op in de Stichting Velig Thuis. Het verzorgen van de personele component van de uittreding van de gemeente Leidschendam-Voorburg bij STOJAH, kan vanaf 2018 frictiekosten met zich meebrengen.
Gemeenschappelijke Regeling GGD
De GGD Haaglanden is begin 2016 geëvalueerd. Als gevolg van deze evaluatie wordt zowel het takenpakket en de governance herijkt. De herijking zal vrijwel zeker leiden tot een aantal aanpassingen waarbij formele besluitvorming aan de orde is met mogelijk consequenties voor de begroting 2018 en verder. Het proces rondom het maken van nieuwe afspraken is tijdens het opstellen van de kadernota nog in volle gang. Om nu niet te interfereren met de uitkomsten van de herijking, wordt in deze kadernota uitgegaan van onveranderde doorzetting van de huidige GR die geen financiële consequenties heeft.
Overdracht N447
Na een aantal jaren zijn de onderhandelingen over de overdracht van de provinciale weg N447 nu in een vergevorderd stadium. Deze overdracht is cruciaal voor een goede ontsluiting van Vlietvoorde. Het in eigendom krijgen van deze weg heeft structurele onderhoudskosten tot gevolg. De insteek is enerzijds de medewerking van de provincie aan de noodzakelijke profielwijzigingen, en anderzijds een substantiële bijdrage ter dekking van de kosten voor aanpassing en onderhoud. De gemeente heeft aanvullend middelen gereserveerd in de grondexploitatie Vlietvoorde.
