Algemeen
De begrotingsuitkomsten zijn gebaseerd op de stand van de Programmabegroting 2017-2020 inclusief de verwerking van de Nota van wijziging en de aangenomen amendementen. In onderstaande tabel zijn de onderwerpen weergegeven waarvoor de Begroting geactualiseerd is.
Uitgangspositie Kadernota 2018-2021 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
|---|---|---|---|---|---|
Begrotingsuitkomsten 2017-2020 inclusief Nota van wijziging en amendementen | -150 | 690 | 980 | 1.690 | |
Actualisering meerjarenperspectief | |||||
Algemene uitkering: | |||||
1 | Algemene uitkering (nominale ontwikkeling) | 600 | 600 | 600 | 600 |
2 | Algemene uitkering (huisvesten asielzoekers) | 350 | 350 | 350 | - |
3 | Ontwikkeling uitkeringen Gemeentefonds (decembercirculaire) | 325 | 325 | 325 | 325 |
4 | Armoedebestrijding kinderen | -325 | -325 | -325 | -325 |
950 | 950 | 950 | 600 | ||
Lonen en prijzen | |||||
1 | Loonkostenontwikkeling vanaf 2017 | -200 | -200 | -200 | -200 |
2 | Verhoging pensioenpremie | -600 | -600 | -600 | -600 |
3 | Prijsindexatie ozb | 100 | 100 | 100 | 100 |
4 | Rente-ontwikkelingen | -60 | -175 | -245 | -265 |
-760 | -875 | -945 | -965 | ||
Exogene ontwikkelingen | |||||
1 | Tekorten jeugdzorg | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
2 | BUIG tekort (na NvW) | -1.200 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
3 | Bijzondere bijstand | -250 | -200 | -200 | -200 |
4 | Exploitatietekort DSW | -60 | -100 | -80 | -80 |
5 | Reintegratietrajecten statushouders | -100 | -100 | -100 | - |
6 | Dividend BNG Bank | 50 | 50 | 50 | 50 |
7 | Dividend Eneco | 50 | 50 | 50 | 50 |
8 | Inwonersbijdrage MRDH | 670 | 670 | 670 | 670 |
9 | Samenwerking groenfonds | 75 | 75 | 75 | 75 |
10 | Vervallen stelpost MRDH (algemene bijdrage) | 65 | 170 | 170 | 170 |
11 | Stelpost onvoorziene uitgaven | 60 | 60 | 60 | 60 |
-2.640 | -3.325 | -3.305 | -3.205 | ||
Doorlichting begroting | |||||
1 | Lagere onderhoudskosten | 110 | 110 | 110 | 110 |
2 | Inkomsten kabels en leidingen | 10 | 10 | 10 | 10 |
3 | Archeologisch onderzoek | 30 | 30 | 30 | 30 |
4 | Onderzoek en advies geluid en lucht | 10 | 10 | 10 | 10 |
5 | Leerlingenvervoer | 75 | 100 | 100 | 100 |
6 | Bouwleges | - | 280 | 780 | 500 |
7 | Huurgarantie Blauwe Tram | - | - | 15 | 50 |
8 | Stelpost zwembad (Sportfondsen) | 120 | 120 | 120 | 120 |
9 | Aframen taakstellingen | -30 | -30 | -875 | -875 |
10 | Onderwijs(achterstanden)beleid | - | 40 | 80 | 115 |
11 | WMO | 1.475 | 1.475 | 1.475 | 1.475 |
12 | Kosten gemeentelijke begrafenissen | -15 | -15 | -15 | -15 |
13 | Ooievaarspas | -75 | -75 | -80 | -80 |
14 | Instandhouden dienstverlening KCC | -90 | -90 | -90 | -90 |
15 | Economische agenda structureel | - | - | 75 | 75 |
16 | Duurzaamheid | - | - | 50 | 50 |
17 | Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H10 | -35 | -35 | -35 | -35 |
18 | Vastleggen objecten voor de BGT | -40 | -40 | -40 | -40 |
1.545 | 1.890 | 1.720 | 1.510 | ||
Totaal actualisering | -905 | -1.360 | -1.580 | -2.060 | |
Uitgangspositie Kadernota 2018-2021 | -1.055 | -670 | -600 | -370 | |
(bedragen x € 1.000) |
Toelichting
Algemene uitkering
- Nominale ontwikkeling van de uitkering op basis van de decembercirculaire
- De vergoeding bedraagt 80 x € 4.300 (december-circulaire) en betreft een prognose. Deze budgetten worden vanaf nu steeds in de meicirculaire toegevoegd voor het lopende jaar.
- Betreft een bedrag in de algemene uitkering bestemd voor armoedebestrijding bij kinderen (decembercirculaire).
- Bijdrage voor armoedebestrijding kinderen (decembercirculaire) Middelen uit de decembercirculaire met betrekking tot armoedebestrijding worden in LV ingezet ten behoeve van schoolspullenpassen voor kinderen in arme gezinnen. Het rijk heeft extra geld van gemeenten ter beschikking gesteld, specifiek voor armoedebestrijding onder kinderen. In nauwe samenwerking met Stichting Leergeld Leidschendam-Voorburg wordt gewerkt aan de invoering van een Schoolspullenpas die medio 2017 aan kinderen uitgereikt zou moeten worden. De Schoolspullenpas voldoet zeer goed aan de afspraken die Klijnsma en de VNG hebben gemaakt over de besteding van deze extra gelden: aan kinderen, in natura, in samenwerking met maatschappelijke partijen als Stichting Leergeld.Het restant van de extra armoedebestrijdingsmiddelen voor kinderen wordt nader ingevuld met de uitkomsten van de sociale conferentie in mei 2017. In het voorjaar worden onderzoeken naar het lokale minimabeleid afgerond en in mei 2017 vindt een sociale conferentie plaats. Hier kan in overleg met de maatschappelijke partners besproken worden wat een wenselijke besteding is van de resterende extra gelden armoedebestrijding kinderen.
Lonen en prijzen
- In de begroting is structureel rekening gehouden met een bedrag van € 700.000 voor de loonkostenontwikkeling 2017. De inzet bij de komende cao onderhandelingen is 2,5% dit geeft € 900.000 hogere lasten.
- De extra lasten door een hogere pensioenpremie bedragen € 600.000.
- Van 2016 naar 2017 bedraagt de prijsontwikkeling 0,4%.
- In de begroting 2017 is rekening gehouden met een rente op langlopende leningen van 1,25%. Voor nieuwe leningen bedraagt de rente momenteel circa 1,50% (20 jr ann 1,48% 28-3-2017). De rentelasten nemen met 0,25% toe.
Exogene ontwikkelingen
- Betreft het verschil tussen budget 2017 en gerealiseerde kosten 2016 (€ -2mln). De compensatieregeling Voogdij/18+ (woonplaatsbeginsel) is in 2017 deels toegekend maar is ontoereikend en biedt nog onvoldoende zekerheid om het tekort op te vangen.
- Leidschendam-Voorburg is één van de nadeel gemeentes ten gevolge van een nieuw verdeelmodel van het landelijke BUIG budget waardoor forse tekorten ontstaan. De gemeente is aangewezen op de vangnet-regeling. Deze regeling kent tot en met 2019 een eigen risico van 7,5% en vanaf 2019 wordt dit 10%. Eerder geraamde besparingen op de BUIG hebben, gezien de afhankelijkheid van de vangnetregeling, ook niet meer het geraamde financiële effect op de begroting van LV. Hierdoor loopt het netto tekort op de BUIG (na verrekening van de vangnetregeling) structureel op naar € 2.000.000 vanaf 2019. In 2018 is het tekort €1.200.000 vanwege het lagere eigen risico van 7,5%, vanaf 2019 loopt het tekort structureel op naar € 2.000.000 vanwege het verhoogde eigen risico van 10% vanaf 2019.
- Betreft het effect van het vergroten van het bereik van de minimaregelingen waardoor er meer verstrekkingen zijn. Eind 2014 is het beleidsplan Minimabeleid 2015-2018 vastgesteld. Speerpunt hierin is het vergroten van het bereik van minimaregelingen. Hierop wordt veel inzet gepleegd met de inzet van een Coördinator Communicatie Minimabeleid. Dit werpt zijn vruchten af. Daarnaast is het mogelijk dat een stijging van de uitgaven deels ook het gevolg is van een grotere doelgroep, oftewel meer minima. De armoedemonitor die in het voorjaar 2017 wordt uitgevoerd zal hier nader inzicht in geven. Een laatste verklaring is dat sprake is van een sterke groei van bijzondere bijstand voor beschermingsbewind. Dit is een landelijke trend waar Leidschendam-Voorburg geen uitzondering op is. Gemeenten zijn verplicht deze bijzondere bijstand toe te kennen. In het recent vastgestelde Beleidsplan schuldhulpverlening 2017-2020 wordt als actie voor de preventie coördinator schuldhulpverlening benoemd om hier mee aan de slag te gaan. Voor een deel kunnen deze kosten voor 2018 gedekt worden uit de incidentele middelen armoedebestrijding ouderen. Verwacht wordt dat dit tekort vanaf 2019 weer wat afneemt gezien de aantrekking van de economie.
- In de conceptbegroting 2018 van de DSW liggen de tekorten hoger dan eerder meerjarig was geraamd. Oorzaak hiervan is de nieuwe cao voor de Wsw wat een kostenverhogend effect heeft, de stijgingen van de loonkosten voor het kaderpersoneel met 1% en het sneller teruglopende volume SW’ers. In de meerjarenraming zoals vorig jaar opgesteld is een compensatie van € 585.000 in de vorm van het laag inkomensvoordeel (LIV) meegenomen. De informatie hierover bleek te positief. In meerjarenbegroting van 2018 tot en met 2022 is nu een LIV van € 250.000 per jaar opgenomen
- Het huidige participatiebudget biedt geen ruimte voor re-integratiekosten van statushouders. Het rijk heeft bij de decembercirculaire middelen hiervoor beschikbaar gesteld. Deze worden vanaf nu met circulaires van het gemeentefonds voor het lopende jaar toegevoegd aan het gemeentefonds.
- Het dividend over 2016 valt € 125.000 hoger uit waarvan € 75.000 door een incidentele opbrengst uit een verkooptransactie. Het dividend kan structureel stijgen met € 50.000.
- Het dividend over 2016 valt € 50.000 hoger uit. Het dividend kan structureel stijgen met € 50.000.
- De huidige inwonersbijdrage aan de MRDH voor verkeer en vervoer, komt vanaf 2018 te vervallen.
- De stelpost voor deze uitgaven kan vervallen.
- De stelpost voor deze uitgaven kan vervallen.
- Dit betreft het structurele deel van de post onvoorzien.
Doorlichting begroting
- De onderhoudskosten kunnen op basis van de realisatie verlaagd worden met € 112.500.
- De inkomsten op kabels en leidingen zullen met € 10.000 toenemen.
- Op basis van de realisatie in de afgelopen jaren kan het budget voor archeologisch onderzoek deels worden verlaagd. Een mogelijk gevolg is wel dat de dekking van dergelijke kosten voortaan meer in de projecten gezocht moet worden. Het is immers een wettelijke taak.
- Op basis van de realisatie kan het budget voor geluids- en luchtonderzoek deels worden verlaagd. Mogelijk leidt de economische groei, waardoor er in de afgelopen periode al sprake is van meer initiatieven van derden en dito onderzoek, echter tot een toename van kosten. Deze kosten zullen dan in de projectmatige sfeer moeten worden gedekt. Het gaat hier immers om een wettelijke taak.
- Actualisering van de verwachte kosten leerlingenvervoer
- Actualisering van de verwachte bouwleges.
- Op basis van de besluitvorming concluderen we dat de huurgarantie oorspronkelijk niet als structureel budget is ingezet, maar slechts gedurende de looptijd van de huurgarantie. Dit wordt gecorrigeerd.
- Bij het uitbesteden van de exploitatie van de twee zwembaden en vier sporthallen is met ingang van 2015 een structureel voordeel behaald. Echter, een deel van dit voordeel, is gereserveerd voor de binnensport omdat nog een aantal financiële onzekerheden resteerden. Inmiddels bestaat er meer duidelijkheid over het definitieve financiële budget. Wel zijn er nog wat restpunten, die moeten nog worden opgelost met Sportfondsen. Dit betekent dat het gereserveerde budget met € 120.000 kan worden afgeraamd.
- In 2016 zijn alle budgetten en hun realisatie over de afgelopen jaren beoordeeld (actie “Arendsoog”). Dit resulteerde in het inzicht dat een aantal budgetten verlaagd kunnen worden. De actie levert bijna € 3 miljoen structureel op. Maar de actie resulteerde ook in het inzicht dat er vrijwel geen ruimte is om de resterende taakstellingen van € 0,9 miljoen in te vullen. De taakstellingen betreffen te bereiken efficiency voordelen. Efficiency heeft voortdurend de aandacht en met deze opschoonactie zijn ook de nog resterende taakstellingen op efficiency in de meerjarenbegroting ingevuld.
- Binnen het taakveld Onderwijs worden incidenteel middelen ingezet ter dekking van het harmonisatievoorstel kinderopvang. Aangezien de middelen in het gemeentefonds voor dit doeleinde een groei scenario kennen, is deze dekking vanaf 2019 niet meer nodig. De verwachting is dat binnen dit taakveld structureel €115.000 vrij valt vanaf 2021.
- Op basis van het huidig Wmo beleid is een prognose gemaakt van de verwachte kosten en kan het budget verlaagd worden. Er is rekening gehouden met de indicaties, de kosten van het afgelopen jaar en eerder afgegeven ramingen. De Wmo betreft een open einde regeling. Inwoners ontvangen altijd de zorg als ze er recht op hebben.
- De gemiddelde kosten over de laatste jaren bedraagt ca. € 15.000 op jaarbasis, maar zijn in de gemeentelijke begroting niet opgenomen.
- In 2015 heeft een 100% bestandscontrole plaatsgevonden op het klantenbestand Ooievaarspas. Dit heeft toen geleid tot een daling van het aantal cliënten dat gebruik kon maken van de Ooievaarspas. Door extra inzet op de promotie van de minimaregelingen in 2016 is het aantal ooievaarspas gebruikers opnieuw toegenomen. De Ooievaarspas wordt hierdoor nu structureel te laag begroot.
- De telefonische bereikbaarheid van de organisatie is verbeterd maar blijft kwetsbaar op dit moment. Om de dienstverlening op een goed niveau te houden worden extra medewerkers ingehuurd. Wat eerst een tijdelijke oplossing was heeft echter een structureel karakter. Om deze reden worden de twee functies in de organisatie ingebed en de tijdelijke dienstverbanden via de inhuurpartner stopgezet.
- I n 2015 zijn de oorspronkelijk incidentele budgetten voor uitvoering van de Economische Agenda abusievelijk structureel verwerkt in de begroting. Door dit te corrigeren en de budgetten vanaf 2020 af te ramen, kan een structurele besparing worden gerealiseerd. Dit is verwerkt in de Economische Agenda en meegenomen in deze kadernota.
- In 2015 zijn de oorspronkelijk incidentele budgetten voor uitvoering van de Duurzaamheids-agenda abusievelijk structureel verwerkt in de begroting. Door dit te corrigeren en de budgetten vanaf 2020 af te ramen, kan een structurele besparing worden gerealiseerd. De looptijd van de agenda is tot en met 2020 maar aframen betekent dat er minder kan worden bereikt op het gebied van verduurzaming van de gemeente.
- De structurele verhoging betreft een noodzakelijk uitbreiding van de vaste formatie met 3,6 fte om het contractmanagement op het gewenste niveau te kunnen uitvoeren. Daarnaast is sprake van hogere ICT-kosten onder meer door het overnemen van het contract voor de jeugdmonitor, het ontwikkelen en onderhouden van een leeromgeving en de financiële gevolgen van het continueren van het huidige jeugdsysteem. De implementatie van een goedkopere vervangend jeugdsysteem moest eind 2016 noodzakelijk worden afgebroken vanwege het niet voldoen aan de vereisten. De structurele kosten zijn eveneens meegenomen in de ontwerpbegroting 2018.
- De Basisregistratie Grootschalige Topografie wordt de digitale basiskaart van Nederland. Alle fysieke objecten, zoals onder meer gebouwen, wegen, water en groen, zullen hierop worden weergegeven. De gemeente LV moet zorgen voor actuele topografische gegevens van haar beheergebied. Dit wordt uitgevoerd door een externe partij die verantwoordelijk is voor alle objecten die terrestrisch gemeten moeten worden conform de BAG- en BGT-voorwaarden. Het contract met VGI support is vorig jaar afgesloten om te kunnen voldoen aan de landelijke wet- en regelgeving. Vanuit het gemeentefonds zijn reeds in de meicirculaire 2016 extra middelen beschikbaar gesteld, en verwerkt in de begroting. De lastenkant was nog niet in de begroting verwerkt.
